Wednesday 27 November 2019

PANTAS!


Sejarah

Ketika ammul wufud(tahun perutusan), bermula dari habsyah rasulullah menghantar ramai pendakwah untuk menyampaikan islam ke seluruh pelusuk dunia.

Utusan yang ke asia ketika itu adalah saad ibn waqas dan saad lubaib al habsyi,
Saad ibn waqas mengambil jalan darat yang menyampaikannya ke Cina.

Saad lubaib pula menyambil jalan laut sehingga sampai ke asia tenggara, ada pendapat mengatakan dia singgah di Melaka.

Satu bukti sejak dari zaman sahabat keberadaan islam telah mekar bertapak di bumi asia tenggara khususnya tanah melayu, perSOALannya betapa pantas islam sampai ke serata dunia dan apa yang menyebabkan mereka sanggup merentasi segalanya untuk islam tertanam dalam dada setiap manusia.

tidak lain adalah kerena mereka benar benar memahami lafaz dan tuntutan syahadah.

Mari bersama mengkaji dan FAHAM sejarah agar berulang kembali sejarah GAH seperti masyarakat asia tenggara dahulu kala pernah menganggap siapa yang meninggalkan solat lebih hina dari najis anjing dan babi, perpindahan nama berhala SURAU kepada surau tempat solat, juga agar tidak mengulang sejarah hitam seperti kejatuhan Melaka, penjajahan iman berteraskan nafsu.

Yang paling penting agar kita dapat membuka mata dan hati apa itu islam dan apa yang bukan islam, ‘’untukmu agamamu, dan untukku agamaku’’ –al kafirun ;6-  satu ungkapan rasulullah ketikamana kafir quraisy ingin menawarkan persamaan jahiliyah dan islam.

Wallahua’lam.

No comments:

Post a Comment